B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies B-17E

“Großer Hintern”

Die ersten Maschinen vom Typ B-17 mit dem “großen Heck”” kamen in England im Juli 1942 an, um die 8th Air Force auszurüsten. Sie waren mit größeren Seitenfenstern und 0,50-Kaliber-MGs auf beiden Seiten des Bugs ausgestattet. Nach ihren ersten Einsätzen wurden weitere Veränderungen an der Funkanlage, der Bombenaufhängung, am Beleuchtungs-, Sauerstoff-, Lösch sowie am Rettungssystem vorgenommen. Als die ersten B-17E über den Atlantik geschifft wurden, verließen bereits neuere Modelle die Fertigungsstraßen von Boeing. Vor Eintreffen der B-17F befand sich die B-17E ganze zwei Wochen in voller Gefechtsbereitschaft. Die B-17E wurde nie in großer Zahl im Gefecht eingesetzt, denn die Leistungsunterschiede zu den neuen F-Modell waren so groß, dass sie gemeinsame Operationen beider Typen unwahrscheinlich machten. Die B-17E trat in den Hintergrund und wurde schließlich nur noch als Trainer, Transporter oder Zielschlepper eingesetzt. Ohne Bewaffnung war sie leichter zu handhaben und erreichte höhere Geschwindigkeiten.

Werbung/Advertisement

Zufällige B-17E aus der Datenbank

B-17 #41-2511

41-2511

Delivered Albany 22/1/42; Sebring 23/1/42; MacDill 13/2/42; transferred Hendricks Fd, Sebring, FL where structural failure caused crash 3/4/42 with F.W. Kershner; Written off 3/5/44.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2546

41-2546

Delivered Tucson 4/2/42; Las Vegas 6/2/42; MacDill 15/2/42; Cheyenne 21/5/42; Memphis 11/6/42; Walla Walla 19/7/42; Topeka 30/8/42; Assigned 339BS/96BG Albuquerque 16/10/42; Lowry 19/10/42; Topeka 2/11/42; from Pocatello Fd, Id with Alf Lambert crashed 20 miles north of Randolph, Ut. 29/11/42 ran out of gas. Crew bailed OK; Salvaged.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9041

41-9041

Delivered Palm Beach 22/3/42; Assigned 6AF 21/4/42; Panama 14/6/42; Guatemala 6/7/42; Returned to the USA 9/8/45; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Altus 4/9/45.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2516

41-2516

Delivered Ogden 20/1/42; Cheyenne 2/3/42; RCAF Dorval 24/3/42; Gander 5/4/42; Prestwick 6/4/42 with Dick Stophet RAF [FK187]; not used on anti-sub ops, fitted with LRASV but not assigned to a squadron; A&AEE Boscombe Down, Wilts type trials as (P) 24/4/42;. then Thornaby, Yorks. Struck Off Charge 4/7/45

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9144

41-9144

Delivered Tucson 2/5/42; Alamogordo 18/6/42; Westover 2/7/42; Alamogordo 7/8/42; Biggs 28/11/42; Oklahoma City 11/12/42; Pueblo 4/1/43; Written off 30/4/43.

B-17 #41-9022 / Alabama Exterminator II

41-9022 / Alabama Exterminator II

Assigned 341BS/97BG Polebrook 3/42; with C.J. Paine force landed Presque Is, ME 27/6/42; Bovingdon 8/42, used as ferry navigation a/c; transferred 546BS/384BG [BK-L] Grafton Underwood 4/6/43 as t/t & hack 8/43; 1 Base Air Depot, Burtonwood 27/7/44; Written off 25/4/45. ALABAMA EXTERMINATOR II.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9068

41-9068

Delivered Geiger 301st Bomb Group 3/4/42; Alamogordo 18/6/42; Westover 2/7/42; New Castle 1/9/42; Assigned 421BS/304BG Salt Lake City 30/12/42; damaged in take off with Doug Buskey at Presque Is 22/2/43; Mitchell 8/6/43; Cherry Pt 26/7/43; Lakeland 30/9/44; Hillsboro 31/10/42; Red Bluff 22/2/45; 461 BU Seymour 30/8/45; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Ontario 31/10/45.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9127

41-9127

Delivered Boise 303BG 21/4/42; Presque Is 24/5/42; with Charlie Lee overshot field at Houlton, Me. 26/6/42; repaired but stayed in US; Boise 4/9/42; Rapid City 1/10/42; Smyrna 28/2/43; 2110 BU Lockbourn 6/9/42; 3021 BU Las Vegas 17/10/42; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Albuquerque 5/7/45.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-2621 / The Daylight Ltd

41-2621 / The Daylight Ltd

Delivered Lowry 14/3/42; Boise 1/4/42; Assigned 28BS-93BS/19BG Hawaii 8/7/42; on return from mission to Milne Bay, crash landed Mareeba, Aus. with severe damage 26/8/42 with Capt Kenneth Casper, Radio Operator: Art Richardson, rest unknown; Written off 31/10/44. THE DAYLIGHT LIMITED.

B-17 Bomber Flying Fortress – The Queen Of The Skies 41-9057

41-9057

Delivered Boise 303BG 27/3/42; Alamagordo 18/6/42; Gt Falls 27/8/42; Biggs 3/9/42; Alamogordo 2/10/42; Boise 25/1/43; Hill 2/2/43; Lockbourn 11/3/43; Reconstruction Finance Corporation (sold for scrap metal in USA) Altus 14/9/45.